PROFI MŰKÖRÖM KELLÉKEK: Az ördög a részletekben rejlik

Aki a szépségiparban szolgáltat, az igényli a divatosat, az újat, a legjobb minőséget, a nagy választékot. A profi műkörmös a legújabb színeket, a legjobb műköröm zselét és porcelánt, a legtrendibb műköröm technikákat keresi. És meg is találhatja, ha tudja a helyes irányt.

 

De van itt még valami, amit gyakran csak részletkérdésnek hiszünk, és sokszor nem szentelünk elég figyelmet neki: a mindennap kézbe kerülő kellékek; a sablon, a tip, a reszelő, az ecset, a ragasztó, a fényt adó anyagok és társaik. Nem mindenki tudja, hogy ezek is lehetnek nagyon különböző minőségűek, és rengeteget javíthatnak, vagy – rossz választásnál - éppen ronthatnak a napi munka minőségén, sebességén és hangulatán. Nézzük a különbségeket!
 

A sablonok 3 rétegből állnak (alul ragasztó, középen papír, felül műanyag), és a fejlesztésnél/gyártásnál nagyon el kell találni a rétegvastagságokat. Csupán századmillimétereken múlik a sablon legfontosabb tulajdonsága, az ív-megtartó képessége. A legjobb teszt, ha egy sablont a két hüvelykujjunk közé véve belehajtjuk a keresztirányú C ívet és figyeljük, mi történik. A túl merev sablon rögtön megbukik, mert nem egyenletes körívet képez, hanem púpos lesz. A túl puha pedig pár másodperc után „elfelejti” milyen szép ívet hajtottunk bele, és visszalaposodik.Nagy különbségek vannak még a sablonok aljára kerülő ragasztó minőségében (olyan erősnek kell lennie, hogy ha alulról megfogjuk, szinte húznia kell a bőrt), és nagyon fontos még a jól látható (lehetőleg 2 színnel nyomott) skálázás, mint ahogyan ez a Crystal Nails klasszikus sablonján van. A manapság megjelent új műköröm formákhoz (long stiletto, pipe, edge, hybrid, piramis) pedig már nem elég a hagyományos sablon-hossz és szárnyméret. Ezen segít az új típusú, extrém hosszú, Crystal Nails Pillangó sablon.    

A műkörmös reszelő merevségét az ún. belső mag határozza meg. Ez a középen futó műanyag lap a legtöbb reszelő-típusban azonos vastagságú, a nagyon profi reszelőkben egy mérettel vastagabb. A belső mag felületén egy szivacsréteg biztosítja a megfelelő nyomás-eloszlást; ezt csak akkor szokták nagyon vastagra készíteni, ha egyszerre nagyobb felületen, kisebb nyomással szeretnénk dolgozni (pl. polírozóknál).A reszelő lelke a csiszolópapír. A gyártása egy összetett folyamat, ennek során dől el a reszelőnk minősége: Először csiszolóport készítenek (ásványi anyagokat 2000 Celsius fokon összeolvasztanak, majd összezúzzák és különböző szitákon a megfelelő szemcseméretekre osztályozzák). Egy préselt műszaki papírrétegre hőre kötő ragasztót kennek, erre rászórják a csiszolóport, majd magas hőn rásütik azt. Végül egy gyantaréteggel lezárják.A legolcsóbb papírokat Kínában, közepes árfekvésűeket Koreában, a legdrágábbakat Japánban készítik, de még a japán papírok között is van két minőségi lépcső (szinkronban a Crystal Nails zebra- és a Crystal Nails Xtreme reszelőkkel) A legjobb extrém papír nem csak a legtartósabb, de a szemcsézete rugalmas is, így erősebben reszel, amivel izommunkát spórol meg a használójának. 

A műkörmös ecseteknél két alapvetés az állati- és a műszőr. Az állati szőr képes folyadékot (likvidet) tárolni, és jobban ellenáll az erősebb vegyi hatásoknak, ezért porcelán ecsetek csak ebből készülnek. Különböző minőségű természetes szőrökből készülnek ecsetek, de a műköröm ecsetekhez leginkább a kolinsky (nem egy márka, hanem egy állatfajta) szőr vált be, de kolinskyn belül is vannak komoly minőségbeli különbségek. A porcelán ecsetek hagymakupola-szerű hasi részén a szőr minősége határozza meg a folyadéktároló képességet (bemártáskor felszívja a likvidet, porba mártásnál és lapogatásnál kiadja, simításnál pedig a fölösleget visszaszívja (közben a papírtörlőn törölgetve leadja)). Az ecsetek csúcsánál pedig a gyártó precizitásán múlik minden: az ecset hegyének magától össze kell állnia egy pontba, a hegy alatt pedig nagyon egyenletes átmenetnek kell lennie, hogy megfelelő nyomóerőt tudjunk vele kifejteni a kötésben lévő porcelánra. Egyszerűbb eset a műanyag szálakból készült zselés műszőrecset. Itt főként a szélesség és a keménység alapján válogathatunk. Általánosságban építéshez (sűrűbb anyagokhoz) a szélesebb, keményebb; díszítéshez (lágyabb anyagokhoz) a keskenyebb, puhább méretek a megfelelőek. A keménységet/puhaságot az ecsetgyártó két dologgal tudja befolyásolni: a hosszabb szőrű ecset puhább; a vastagabb szőrszálakból álló keményebb. Vannak speciális szőrű ecsetek is persze, mint pl. az „egy mozdulat” akrilfestési technikához készülő rendkívül pontos élben végződő, speciális szőrű ecsetek; vagy az akrilfestékkel történő árnyékoláshoz, kontúrozáshoz, festéshez készülő tömzsi, de nagyon pontos hegyben végződő puhaszőr ecsetek (P=paint)…A műkörmös fő munkaeszköze az ecset, így nem csak az fontos, hogy az adott technikához a legjobb ecsetet válasszuk; de az is meghatározza mindennapi munkánk komfortérzetét és vendégeink rólunk alkotott képét, hogy milyen külső megjelenésű ecsettel dolgozunk. Ecsetünk nyele is készüljön igényes, szép anyagokból, akár egy ékszer. Nem véletlen hát a Crystal Nails új ecsetkollekciójának névválasztása: Ékszer ecsetek. Az sem árt, ha az ecsetnek a nyélhez illeszkedő, különálló kupakja is van (ha külön kupak helyett a nyelet kell leszedni kupakként, az egy idő után elkezdhet lötyögni). A kupak főleg zselés ecseteknél fontos, ahol a ragacsos szőrt védi a portól és az UV fénytől. 

Műköröm tip-ek: A klasszikus átlátszó tip-es műköröm akkor lesz igazán szép, ha a felragasztott tip-et az átmenettől kiindulva papírvékonyságig reszeljük. Ezt persze csak a legjobb minőségű, nagyon rugalmas műanyagból készült tip-eknél tehetjük meg anélkül, hogy a tip később elrepedne. Még mindig divatos a hagyományos, párhuzamos oldalvonalú, natúr színű, a körömhossz felét lefedő, úgynevezett natural tip. Azonban egyre keresettebbé válnak a valamilyen specialitással rendelkező új fejlesztések: pár éve kezdtek hódítani a nagyobb szabadságot adó, kontaktus sáv nélküli, vékony francia tip-ek, azoknak is inkább a drámai mosolyvonalú és extrém fehér színű változatai (Crystal Deep Smile tip). Nemrégiben jelent meg egy unikális, új versenyzői tip (Crystal Competitor tip), ami a versenyeken szokásos erőteljes hajlítást már előre magában hordozza. Nem kis feladat volt a fejlesztés során megoldani azt, hogy a tip a felragasztás helyén fel tudja venni a saját köröm viszonylag lapos ívét, a szabadszél viszont már szinte félkörívben futhasson tovább. A tip-fejlesztések mindig követik az újabb és újabb, először sablonnal megalkotott körömformákat; kb. fél éve jelentek meg a Stiletto tip-ek; heteken belül kapható lesz a hybrid forma (stiletto és edge keveréke); és már elkészültek a Denisenkó féle Edge körmök tipjeinek prototípusai is (forgalomba kerülésük tavaszra várható). Azért fontos ezeknek az új körömformáknak a tip-ekben való megjelenése is, mert ezek sablonnal történő gyors elkészítéséhez nagy rutin kell, a tip-ekkel viszont a kisebb gyakorlattal rendelkezők is meg tudják csinálni (persze a tip-eknek vannak bizonyos ismert korlátai, pl. a körömhosszakkal nehezebb játszani a hegyes formák esetén.)

Tip ragasztók esetében is sokféle gyártmány, száradási idő és minőség közül választhatunk. A gyors munka érdekében a legjobb választás, ha a leggyorsabb ragasztót használjuk. Persze a kiválasztás nem egyszerű (csak teszteléssel lehetséges), mert bár minden tip-ragasztót úgy hirdetnek, hogy nagyon gyors, a valóságban a különbségek súlyos 10 másodpercekben mérhetők. Érdemes az ecsetes változatot használni (fehér, keményebb, dúsabb ecsettel); így könnyebben, egyenletesebben, lecsöppenés-mentesen vihetjük fel az anyagot. (Crystal Brush Tip Glue)

Fényt adó anyagok: A formára reszelt, matt műköröm felületén számtalan lehetőségünk van fénylő lezárás készítésére. Porcelánnál klasszikus és jól bevált módszer a polírozás (bár időigényessége miatt egyre gyakrabban használnak helyette fényzseléket.) Ha polírozunk, mindenképp említést igényel egy kevesek által ismert, nagyon fényes és -a sima polírozáshoz képest- sokkal tartósabb fényt eredményező eljárás: a polírozó cseppek (Crystal Shine) használata. A japán manikűr krémjéhez hasonló folyadék néhány cseppje és egy speciális szarvasbőr polírozó csodákra képes.A napjainkban leggyakrabban alkalmazott eljárás a fixálás-mentes fényzselé (Top Shine) alkalmazása. Fénye magasabb, mint a hagyományos, fixálós fényzseléké, mert a fixálás picit tompítja a fényt. A fixálás-mentes fényzselék nagyon jól sikerült, viszonylag új fejlesztésű alapanyagok; a jövőben számtalan mutációjuk megjelenése várható (már ma is elérhetőek fixálás-mentes színes zselék (Top Shine Color), metál-fényű zselék (Top Shine Metal)).Azért a klasszikus fixálós fényzseléket se „írjuk le”. Mára –a leoldható fényzselék fejlesztése során- sikerült létrehozni egy olyan új fixálós fényzselét, ami fixálás után is megtartja nagyon magas fényét (Crystal Nails Easy Off Top). Ez azért jó hír, mert vannak olyan esetek, amikor az új anyag (a kevésbé intenzív kötési sebesség és hőképződés, nagyobb rugalmasság következményeképp) jobban használható fixálás-mentes társánál: pl. egyenetlenül befejezett (kicsit hepe-hupás, karcos) formára reszelt zselés vagy porcelános műkörmön nyugodtan lehet vastagon, felületkiegyenlítő fényrétegként használni (a fixálás-mentessel csak vékonyan dolgozhatunk); vagy alkalmazható pl. telibe akrilfestett műkörmön, mert jobban megtapad. A fentieket továbbgondolva, mindenkinek érdemes utánajárnia, megtapasztalnia, éreznie a különbségeket; nem csak a fő alapanyagokban, de az egyéb részletekben is…

 


Jákob Zoltán az Elite Cosmetix-Crystal Nails alapítója